Alkisahnya Kek Red Velvet



Kek Red Velvet

Aku sudah lama dengar nama kek ini. Dan nama kek ni memang gah, macam kek yang hanya dimakan oleh orang tertentu sahaja. Sejujurnya, sejak nama kek ini naik popular, aku belum pernah cuba lagi. Hanya semalam aku pergi kedai kek, dan ternampak kek ini dijual dengan versi melty cheese....dan terselit nama Nutella dalam nama kek red velvet mereka. So I'm imagining of almond taste chocolate with cheese melting in your mouth bila makan kek ini. Dan kek itu gebu-gebu, lembut saja di lidah.

Dengan imaginasi sedemikian, sudu yang dibekalkan amatlah tidak sesuai untuk menyedok kek tersebut dari dalam kontena jadi, harus guna sudu makan yang lebih besar portionnya. Dengan bukaan mulut yang besar dan feeling menikmati melty cheese, bila mana kek tersebut masuk dalam mulut, muka aku terus berubah. Erk, lain pula rasa dia. Sangat jauh dari imaginasi. Cream cheese terasa manis dan kek terasa sedikit pahit macam terlebih soda mungkin. Other than that, tiada rasa lain yang unik. Akhirnya, aku cedok-cedok kek Si Husband walaupun dari atas sampai bawah warna putih saja cuma ada hiasan almond dan jalur zig-zag coklat tapi lebih sedap berbanding kek aku.

Kalau mengikut resepi yang ada di internet, kek ini ada serbuk koko, ada buttermilk, vanilla...dan that red is just a food colouring. Jadi rasa kek pasti ala-ala kek coklat. Dan frosting is cream cheese, jadi harus lagi enak kombinasi rasanya, kan...? Hmm, ini yang buat rasa tidak puas hati untuk merasa kek red velvet yang sebenar ni..!

Akan aku cuba buat kek ini suatu hari nanti!




0 comments: