Bangau Oh Bangau, Kenapa.....?

Perut oh perut kenapa engkau sakit,
bagaimana aku tak sakit, tuan aku tak makan nasi

huhu, itu perut versi aku, bukan perut si Kerbau macam dalam lagu si Bangau.
yeah.
sejak bila aku ada masalah perut ketika berpuasa?
selama ni maintain saja pun.
malah tak bersahur lagi.
di siang harinya penuh dengan kelas.
berjalan kira-kira 10 minit dari rumah sewa ke kelas.
berulang alik dua tiga kali.
bawah matahari terik lagi.
maintain saja pun badan aku.
tapi hari ini.
bukan hari ini saja, malah hari sebelumnya.
perut aku begitu lemah menahan tindak balas asid gastrik yang dirembeskan.
berlebihan kali.
ah! sejak bila???
adakah perut aku sudah tua?
bayangkan
sang mentari baru saja bergerak suku perjalanan
perut aku sudah pedih-pedih
kaki lemah-lemah
tulang belakang sudah tidak berdaya
lagak orang tua sungguh!
kenapa ya??
aku bukan on diet pun
huh! buat apa itu, biar aku mau kurangkan beberapa inci bahagian punggung, tapi kalau sudah nafsu makan tinggi, semua juga aku sumbat tak hengat dunia sampai perut boyot, jalan x betul kalah orang berbadan dua.