Perasan Diri Seorang Doktor

Aku suka kuis-kuis benda yang aku rasa pelik tumbuh di mana-mana bahagian kulit aku. Maksudku seperti jerawat, kulit menebal, kulit merekah, bekas luka a.k.a keruping dan, yang seangkatan dengan masalah-masalah kulit lah! :)


Hari tu, aku tersentuh ada sesuatu di bawah tapak kakiku. Eh, bukan di bawah sebenarnya tapi di….alo, susahnya nak terangkan! OK, OK. Benda alah tu letaknya di jari kedua, bahagian bawah. Dapat bayangkan? Saiznya kecil bagai jerawat. Rupa pun agak sama juga. Hari tu, aku boleh tahan lagi daripada mengganggu 'jerawat' itu. Daripada sekadar sentuh-sentuh, kemudiannya renung-renung *sebab aku hairan apakah benda itu, kemudian cubit-cubit manja, dan akhirnya aku ambil pengetip kuku dan hah, amik ko! Aku ketip sebab tak tahan. Dah berhari-hari dia dok tumbuh sana macam jerawat tapi tak nak pecah. So aku dengan baik hatinya tolong pecahkan. Rasa seperti satu kemenangan. Bangga!!! Tapi sekejap.


Haih! Berdarah pula. Dah tu macam darah aku ni banyak sangat kan, dia ngalir tak nak berhenti. Cair pula tu. Solution senang, tampal dengan plaster. Siap, hilang satu masalah! :)


Days after, seperti kebiasaan tangan aku merayap satu badan nak cari benda-benda pelik yang muncul. Eh, ada sesuatu lah dekat 'bekas jerawat' kaki aku. Tengok punya tengok, 'jerawat' tu dah membesar. Ketip lagi. Berdarah. Tampal plaster. Days after, ada lagi! Ketip, berdarah, plaster. Waktu tu aku dah syak yang tu bukan jerawat biasa. Itu ketuat. Untuk memastikan hipotesis aku tu tepat, so aku pun browse lah dekat google. Yeah, zaman sekarang kan semuanya di hujung jari. Klik saja, wala, dapat! Apa gunanya melanggan streamyx kalau tak digunakan :) *waktu tu masih kaya untuk melanggan streamyx :P Dan, memang sah itu ketuat. Dari rupanya, ciri-ciri dalamannya, potongan badannya, lenggoknya..alo, macam awek pula, kan. He he. Memang sah, sah, se-sahnya itu ketuat. Atau nama lainnya kutil. Apa, KUTIL??? Oh, tidak!!! (kemudian pengsan) *sudah lah ko ber-dramaking sana


Ok, sudah tau apa bendanya, sekarang kita cari cara nak hilangkan pula. Antara solutionnya, freezing - ntah mcmna dia buat, nanti kutil tu akan beku dan tanggal dengan sendirinya, operate - alo, mana nak pegi ni semata-mata nak operate kutil di kaki, atau salicylic acid - facial cleanser housemate aku ada ramuan ni, untuk merawat jerawat katanya. Dah tau cara nak hapuskan benda alah tu, tapi tak tau pula nak cari dekat mana. Alih-alih aku pegi je Guardian, minta ubat untuk kutil. So promoter tu bagi lah aku solution. Ya, memang solution tu ada salicylic acid, dan berwarna merah. Teruja. Titis sekali. Tengok apa jadi, tiada. Titis dua kali. Tengok, masih gah dia di sana. Titis tiga kali, empat kali, lima, enam, tujuh, lapan, sembilan, sepuluh, then aku pun semput. Fuh, fuh!


Aahh!! Sudah berhari hari aku titiskan pun tak ada perubahan. Penipu betul lah ubat tu. Sekarang aku pegi farmasi pula. Jeng- jeng!. Dia bagi plaster special, ada gel salicylic acid di tengah. Sekali lagi teruja terus tampal. Mengikut arahan, tak boleh nak tanggalkan plaster tu dua hari sebelum digantikan dengan plaster yang baru. Sampai plaster yang terakhir, yeah aku gembira. Kutil tu dah 'mati' dari segi luaran. Kulit warna putih, boleh kopek lapisan demi lapisan macam kopek kulit pau. *boleh pula ak nak samakan dengan pau.. Ada jisim berwarna kelabu di tengahnya bagai ada isi-isi yang mereput dan buruk. Ha ha! Tak busuk lah weii.. Yeah, 'jerawat' itu sudah hilang. Tiada lagi bonggolan kulit keras di bahagian itu. Senyum lebar. :))) Tapi sekejap.


Lebih kurang seminggu lepas tu, dia tumbuh lagi. Aduuuh, ni yang buat I GERAM ni!!! Beli lagi plaster tu, dan kali ni aku dah macam doktor bedah pula. Sungguh berani ketip kutil itu sampai berdarah-darah tak nak henti, kemudiam tampal dengan plaster salicylic acid tu. Huh, pedih bukan main tapi buat dek saja. Hari nak ganti plaster baru, aku ketip-ketip lagi kutil tu sampai macam terketip bahagian kulit sihat pula :P then baru tampal dengan plaster tu. Next, ketip-ketip, tampal plaster baru. And last, nah amik ko! Zasssh, hilang terusss.. Ketawa besar :D

.

.

.

.

.

.

.

But years after,….. Adeh macam dah panjang pula entri ni kan. Sambung lain kali saja lah :P




*pics 'geli-geli' dah hilang daa...so xdapat nak show. lgpun tgh posa gak kan.kang ada org pening2 baca ntri ni, susah...

0 comments: