Teori dan Praktikal

Dalam study, kita akan belajar teori dahulu dan kemudian akan melakukan kerja tangan atau hands on. Then kita akan menghadapi ujian. Ujian pula bukan sekali. Tapi asing antara teori dan praktikal. Itu waktu kita study. In real life ?

Banyak buku buku tentang macam mana nak urus bisnes, macam mana nak bina keyakinan diri, macam mana nak jadi speaker yang cemerlang... dan macam macam lagi lah. Semua buku tu memang menarik. Tapi seberapa banyak antara kita dapat mempraktikkan teori teori yang dikata dalam buku tu ?

Baru baru ni aku banyak terbaca berkenaan marriage. Nak keluarga bahagia buat itu ini. Nak suami sentiasa sayang buat itu ini. Nak isteri sentiasa memikat hati buat itu ini. Macam macam. Dan semua teori teori itu nampak senang ja nak praktik. Tapi in real life, mampu kah kita buat ?

Tak semua teori tu kita boleh buat. Kadang kita buat tapi outcome benda lain. Sebabnya marriage melibatkan komitmen dua orang. Kadang kita buat rule macam ni macam ni, nampak komitmen spouse kita, but still marriage tak happy. Kenapa ?

Sebab sifat kita ni lain lain. Teori teori yang kita baca di buku tak sesuai dengan semua orang. Those only general ways. Dan komitmen spouse yang kita nampak tu mungkin hanya untuk menyedapkan hati kita saja. Dekat belakang kita dia balik pada sifat asal dia. Mungkin sebab tu marriage plan kita tak jadi macam dalam buku. Betul tak ?

Orang kata, dalam perkahwinan ni saling melengkapi. Kalau sorang kurus, sorang gemuk 😜. Kalau sorang baran sorang mesti lembut. Kalau sorang tu serabut sorang mesti kemas. Berlawan sifat ni lah yang mengeratkan lagi hubungan dalam perkahwinan. Tapi kadang perbezaan ini juga buat kita gaduh, kecil hati...dan lama lama akan menjauhkan hubungan kita dan pasangan. So nak praktik teori apa ni ?

I am still new untuk perkata pasal marriage. Ni cuma pemerhatian aku daripada drama, cerita novel dan real life. Apa jadi dengan marriage kita perlu doa yang terbaik saja. Doa supaya kita boleh tempuh ujian ujian-Nya. Benda ni pun bukan senang. Perlu kuat dalaman. Kan ?

Sabar.

0 comments: