Hariku di Tahun Baru

patut kan, new year ini mesti mau semua happy2 yang jadi sama diri kita. sebab tahun baru laaaa...hi hi..kira macam buka buku baru maa..tapi kan, kenapa aku mau stress2? baru buka 2 helai ini buku baru, sudah mau stress2..macammana mau buka lagi 363 helai?


itu hari....ceh, kelmarin lah. aku pegi 1 kedai. ada sorang lelaki. aku ingat dia macam aku. mau beli barang. aku nmpak dia jalan laju saja ikut belakang aku. dalam hati 'oh dia mau cepat mgkin' so aku pegi belok dekat satu rak, bagi dia lalu. tiba2 dia berhenti depan aku.

"cari apa?"
"oh, teda...saja tengok2" sambil kontrol muka terkejut kalah rupa beruk lepas tu aku pegi celah rak yg lain. dia ikut....
"cari apa? barang dapur kah...apa kah"
"......." tidak keluar kata apa. buat buat sibuk tengok mangkuk kertas utk muffin.
"boleh kenalan"
"...."
"boleh berkenalan ka?"
"nda" aku pikir kalau aku diam dia boleh blah...
"alaaa boleh la"
"nda payah lah...buat apa juga." cepat2 jalan pegi rak lain. tapi mood mau usha barang sudah terbang gara2 itu lelaki. lalu aku keluar dari itu kedai walaupun baru berapa saat aku di dalam.


di satu kedai lagi.
sudah berbaris mau bayar. aku tidak tahu lah. ini manusia kaaa kambing2 kejakunan sama itu mesin cash. aku tau lah kau mau cepat. aku pun mau cepat juga. nanti itu driver aku kasi tinggal, aku tidak mau mengengsot balik rumah. kau pegi potong line aku kenapa?. aku panas... itu cashier pun satu. memang lah kau satu saja tapi...boleh kah kau buat kerja dengan penuh dedikasi sikit. sempat lagi kau mengilai sana sama tu kawan kau. mau tidak mau aku pun kasi keluarlah itu skill ketika main ragbi masa muda2 dulu. kalau tidak, nanti kambing2 sekalian jadi 'kambing guling' oleh ke-panas-an aku.


ini satu kisah lagi.
bikin muka aku jadi biru, dan ada 3 garis peluh di dahi.
siok2 aku pegi beli kuih itu satu makcik, boleh dia tanya aku soalan terang lagi bersuluh.."kau islam kah?" aduiiiiiiiyaiiiii. ini makcik kan..apa aku sedang pakai tudung halimunan kah waktu itu? makcik nampak kah rambut ala2 fesyen pontianak terbaru sedang beraksi di kepala aku? aku pun dengan lemah2 sotong jawab "ya makcik. saya muslim". makcik ni pun bertudung juga, perlukah aku menyoal soalan yang sama dengan beliau..nasib baik lah kuih dia sedap kalau tidak.....huh!


3 comments:

didi-masyitah said... Best Blogger Tips

Haha.kisah yg last tu mmg best la.terbaik la makcik.tudung halimunan.hihihi :P

AQuezyeZye said... Best Blogger Tips

salam...nice entry...cerita santai n mengasyikkan..apapun sabar mesti ada dalam tiap benda yang kita lakukan..huhuhu good luck :)

tity said... Best Blogger Tips

@didi:
tu lah...t.erang2 aku pakai tudung boleh makcik tu tnya mcm tu..

@aquezyezye:
mengasyikkan??...hurm, part mana tu ya? hehe, thanks..